KUULUSTELU – TAIVAS

1.Näyttämö ja roolit

Kuulusteluhuone, tyhjää, tyhjät seinät, kaksi tuolia, valo- ja video- ja ääniefektit. Yksinpuhelua, kaksinpuhelua, kuulustelija aluksi näkymättömissä, ääni tuli ylhäältä. Myöhemmin kuulustelija tuli näkyväksi. Lattiaan luotiin valoilla ikään kuin käytävät (labyrintti?), joita pitkin kuulustelija kulki ja käveli ja teki työtään eli kysyi ja kysyi ja tiukkasi, ja välillä myös vuoropuhelua. Kuulustelun konventiot, kysyy, kysyy ja tiukkaa ja johdattelee, välillä asiassa pysyen välillä rönsyillään sinne tänne. Mitä ihminen muistaa, tietää, luulee ja mitä hän on oikeasti kokenut ja milloin… Ristikuulustelulla selviää joitakin totuuksia, joitakin ei, ellei osaa tai tohdi kysyä oikeita asioita, esim. oletko sinä tappanut Pasin. Ellei kysytä oikein, ei vastata oikein tai totuudenmukaisesti. Ikään kuin ihminen aina valehtelisi hiukan (vasen-, oikeakätisyys, tennis, sulkapallo, squash…)

2. Näytelmän kulku

On tapahtunut rikos. Pasi on surmattu airolla, pikaistuksissa, 78 lyöntiä. Epäiltyjä on kaksi. Lauri ja hänen ystävänsä Christer. Marika on kuulustelija. Laurilla on omakotitalo. Pasi oli putkimies, joka oli tullut sulattamaan jäätynyttä vesiputkea. Christer oli ollut kerran työssä samassa putkiliikkeessä ja tunsi Pasin. Taustalla, motiivina on putkiliikkeen ylisuuri, kohtuuton lasku. Laskusta oli syntynyt riitaa. Mistä alkaen ja missä Lauri ja Christer olivat tutustuneet, tavanneet. Pelikentällä, mitä peliä – tennistä, sulkapalloa, mitä toinen tai toinen muistaa tai luulee muistavansa tai ehkä puutarhajuhlissa kauan sitten ja oliko Marikakin ollut juhlissa mukana. Oli tapettu lammas naapurin puolelta, 78 iskua, verilöyly. Hiljattain Laurin koira oli raadellut toisen koiran koirapuistossa, hirveää… verilöyly.

Olinko siellä minä, olenko minä… (Shakespeare).

Lutherin reformaatio, teesit naulattiin Wittenbergissä 500 vuotta sitten, tai naulattiinko? Lutherin 10 vuotta kestänyt Raamatun käännöstyö saksaksi, menikö kaikki oikein, olemmeko eläneet valheellisesti, jos siellä oli virhe: (Vain) uskosta pelastut! Oliko ’vain’ sana olemassa tai ei? Tai jättikö Luther sanan pois tahallaan… Mikä on oikein, emme tiedä. Tämä aiheuttaa tuskaa, pelkoakin – ja tämän vuoksi Sanalla on merkitystä, on ollut jo 500 vuotta… Tässä ehkä tarkoitettiin Raamattua. Mikä on olennaista, mitä kuuluu käsitellä kuulustelussa, kaikella on merkityksensä, millään ei ole merkitystä, vähän sekavaa… Kuulustelija pääsi vain raapaisemaan pintaa, vrt ’sinulla on kaunis paita’,  kosketuksen symbolinen merkitys.

Paljon kysymyksiä – mitä elämä on – pitkä, pitkä monologi, koko elämä, mitä muistamme, elämän arkipäiväisyys – kun jossakin on henki (usko/Raamattu). Pelko, ’mitä sä pelkäät’, ’pelkäänkö mä’…?

Kuulustelun keinoin saadaan ihminen miettimään itseään, sisintään! Kuulustelussa, itsetutkiskelussa – ’kaikella on väliä’, tai millään ei ole väliä. Ihmisen muisti, eletty elämä, kokemukset…

Lopussa Lauri on mielisairaalassa, Christer tuli tapaamaan ystäväänsä ja puseron alla olikin papin kauluspaita. Loppukohtauksessa näyttämöhuoneen kolmeen kulmaan sytytettiin kynttilät. Lauri oli tehnyt sairaalassa itsemurhan tai sitten ei, mutta tuli kuitenkin mukaan, kun kaikki kolme (pyhä kolminaisuus), kukin erikseen, puhalsivat kynttilät sammuksiin, seurauksena täydellinen pimeys. Teatteriyleisö sai jäädä miettimään, mistä tässä nyt oli kysymys, mikä oli ns. kupletin juoni tai oliko sitä.

  1. Oliko näytelmässä juoni – punainen lanka?

Juonta oli vaikea löytää, ehkä punainen lanka kuitenkin. Elämä kulkee, jokaisella on omansa, kaikki on kovin sirpaleista ja mieli hajoaa helposti. ”Henki ja ruumis”. Aina emme muista sitä taikka tätä, tai mikä on olennaista. Jossakin on kuitenkin jotain pysyvää (500 vuoitta), sekin voi olla oikein tai väärin. – Näytelmä on hyvin pantu kasaan, jos sillä on sanoma ja se panee ihmisen, katsojan miettimään!

Heikki Alanko 30.9.17