” Marat/Sade” tiistaina 9.4.2019 klo 19. lipun hinta 29 euroa/henkilö, maksun viitenumero 883803, viimeinen varauspäivä 26.3.2019

Varaa lippusi Revontulihallin esityksiin sihteeriltä sähköpostitse laila.suokorte@kolumbus.fi tai puh 040 547 7505. Saatuasi vahvistuksen maksa lippusi yhdistyksen tilille FI12 5724 4220 045856. Käytä esityskohtaista viitenumeroa. Liput jaetaan ennen esitystä teatterin aulassa.

KLOCKRIKETEATERN, SIRIUS TEATERN, TEATER MESTOLA

Juha Hurmeen ohjaus Peter Weissin aina ajankohtaisesta klassikkoteoksesta sai ruotsinkielisen ensi-iltansa lokakuussa 2018 Teatteri Universumissa kolmen vapaan teatterin yhteistyönä. Yleisön ja kriitikoiden kiittämä energinen esitys siirtyy Espoon Kaupunginteatterin Revontulihalliin maaliskuussa 2019 ja kiepauttaa samalla esityskielensä ruotsista suomen kielelle.

Näytelmässä eletään Ranskan vallankumouksen jälkeisiä kuohuvia vuosia. Keskeiset hahmot ovat jakobiinien vallankumoussankari Jean-Paul Marat ja sadismille nimensä antanut ranskalainen aristokraatti, kiistelty filosofi ja kirjailija markiisi de Sade.

Marat’n ja de Saden kuvitteellisen kohtaamisen järjestävät Charentonin mielisairaalan potilaat; he valmistelevat sairaalan virkistystoiminnan puitteissa näytelmää, jonka aiheena on Marat’n kuolema ja siihen johtaneet historialliset tapahtumat. Näytelmän harjoituksia ohjaa de Sade, joka itsekin on Charentonissa potilaana.

Potilaiden hilpeän puuhastelun lomassa näytelmä tiivistyy Marat’n ja de Saden käymien intensiivisten keskustelujen ympärille. Niiden kautta ajaton teksti käsittelee pirullisen nerokkaasti valtavia kysymyksiä: individualismin ja poliittisen liikehdinnän välistä jännitettä, valtaa ja väkivaltaa. Oman osansa saavat myös pohdinnat demokratian oikeutuksesta ja kansan roolista demokratiassa.

Saksalaisen Peter Weissin (1916-1982) näytelmän ohjaa koko kansan Juha Hurme, teatterimies, kirjailija ja vuoden 2017 Finlandia-voittaja. Hurmeen käsittelyssä Weissin 1960-luvun klassikko nyrjähtää jälleen uuteen, yllättävään vinkkeliin. Yhdessä asiassa Hurme on kuitenkin ehdottoman uskollinen näytelmän alkuperäisversiolle: musiikki näyttelee yhtä esityksen tärkeimmistä rooleista.

”Peter Weissin näytelmä on omalaatuinen, erinomainen, älykäs, hauska ja järkyttävä. Siinä vertaillaan totaalista kontrollia ja täydellistä anarkiaa poliittisina vaihtoehtoina. Mikäs sen mukavampaa! Tekstin ”näytelmä näytelmässä” -kaksoisrakenne on nerokas ja loputtoman riemun aihe: katsojat näkevät näytelmän, jota mielisairaalan potilaat esittävät sairaalan johtajalle. Ammattinäyttelijälle ei voi antaa parempaa haastetta kuin sekopäisen, mahdollisesti psykopaattisen harrastelijanäyttelijän esittäminen. Marat/Sade on sen tason taideteos, että se on aina ajankohtainen.” – Juha Hurme

”Ohjaaja Juha Hurme on tunnettu kyvystään kiteyttää klassikoista esiin kaikkein olennaisin. Weissin näytelmästä hän uuttaa taitavasti esiin ennen muuta näyttelijäntaiteen ja musiikin. Mirva Tarvaisen ja Martin Åkessoninsoitto muistuttaa 1960-luvun klubilta, koukkaa trubaduuriperinteestä ja antaa vallankumouksellisille äänen.” Maria Säkö / HS 22.10.