Espoon kaupunginteatterin kannatusyhdistys

Author

Juhani Hakala

Elämä on teatteria

Niinhän sitä sanotaan. Muta ennen kuin jatketaan, on kai määriteltävä mitä tässä jutussa tarkoitan teatterilla. Esitän rankan väitteen: teatteri ei koskaan ole totta. Teatterissa totuutta muokkaavat ohjaaja, näyttelijä, koreografi, valaisija jne. Sitä kutsutaan teatteritaiteeksi. Vaikka näyttelijä olisi ihminen, joka on kokenut näytelmän asiat, ei näytelmä sittenkään ole totta. Hänen muistinsa on valikoiva, eikä hän voi olla objektiivinen, koska on osa tapahtumaa. On vaikuttanut tapahtumaan.

Toinen rajaus. En puhu blogissa niistä ihmisistä, jotka elämässään näyttelevät tietoisesti muuta kuin ovat. He eivät ole tasapainossa itsensä kanssa, eivät rakasta itseään, kun haluavat näytellä muuta – mielestään parempaa. Kirjoitan meistä aivan tavallisista ihmisistä, jotka luomme oman teatterimme ja luulemme sitä todellisuudeksi.

Tämän jutun idea syntyi kahdesta kevään näytelmästä. Yksi kertoo Andy Warholista, ja yksi herroista Marat ja Sade. Eläneitä henkilöitä. Teatterin keinoin elävöitettyjä henkilöitä. Ja siten törmäsin Platonin luolavertaukseen.

Andy Warhol vuonna 1975

Warhol                                           Marat                                                        Sade

Sokrateen oppilas Platon kertoo opettajaltaan kuulemaansa tunnettua vertausta. Luolassa oli vankeja tiukoissa kahleissa vuosikausia. He olivat olleet luolassa niin pitkään, että olivat unohtaneet mikä todellisuus on. He luulevat luolan suulla näkemänsä varjojen oleva todellisuutta, eivätkä ymmärrä, että ne ovat ulkopuolelle olevien ihmisten varjoja. Sitten yksi vangeista pääsee vapaaksi. Vähitellen hän tottuu valoon nähdäkseen, mitä luolaan heijastuneet varjot ovat. Hän menee takaisin luolaan kertomaan muilla vangeille totuuden. Kukaan ei kuitenkaan halua kuulla sitä. He ovat luoneet oman todellisuuden, eikä kukaan saa kyseenalaistaa sitä.

Vangit elivät luomassaan teatterimaailmassa, joka ei ole totta. Aasialainen filosofia kutsuu elämää uneksi. On mahdollista, että Kreikan filosofit tunsivat tämän tuhansia vuosia heitä ennen syntyneen käsityksen. Se mitä seuraavassa kirjoitan, on nykyään myös Länsimaista tieteen faktaa. Asia on noussut esille mm. suurta suosiota saaneen Buddhan opetuksista lähteneen Mindfulness-meditaation kautta.

Mindfulness lähtee siitä, että elät tätä hetkeä, et murehdi mennyttä, etkä tulevaa, kumpaankaan et voi vaikuttaa. miksi siis murehtia. Halutaan ulos kuvitelmista, päiväunista, teatterista.

Me olemme teatterin lavalla, luomme oman näytelmämme ja luulemme sitä todeksi. Henkinen tie on sitä, että pyrimme katsomoon katsomaan näytelmää. Eikö aukea? No selitetään.

Coco Chanel

 

Meillä jokaisella on erilainen kokemustausta. On hyviä ja on huonoja kokemuksia. Ne liittyvät ihmisiin tai tapahtumiin. Pidämme jostain ihmisestä, vihaamme toista. Kun tässä hetkessä kohtaamme ihmisen, joka muistuttaa meitä loukannutta toista ihmistä, suhtaudumme nykyhetkessä tähän syyttömään ihmiseen kielteisesti. Vaikka tämä on aivan eri ihminen. Katselemme ihmistä tai tapahtumaa roolistamme käsin, aivan kuten näyttelijä. Tilanne herättää tunteita ja menneistä tapahtumista syntyneet tunteet vaikuttavat siihen, miten nyt suhtaudumme ihmiseen/asiaan. Emme suhtaudu neutraalisti asioihin sellaisenaan, vaan katselemme niitä värillisten silmälasien läpi luullen sitä todellisuudeksi.

Katsomossa elämme tätä hetkeä. Me näemme, että lavalla olevilla ihmisillä on roolit, eivät he oikeasti ole sellaisia kuin näyttelevät. Jokaisella roolilla on oma todellisuutensa, joka törmää muiden näyttelijöiden todellisuuteen ja näytelmän juoni on valmis. Kuka loukkaa ketä, kuka on oikeassa vai onko kukaan, kuka katsoo, että hänen maailmansa on ainoa oikea ja alistaa muut jne jne.

Tie näyttämöltä katsomoon on kivinen ja pitkä. On vaikea nähdä roolinsa läpi, tajuta että se on vain rooli. Ihminen ei voi kehittyä, ennen kuin ymmärtää, että on jotain kehitettävää. Jotkut ovat valmiimpia kuin toiset. Jonkun tie on kivisempi kuin toisen. Totuus kyllä vapauttaa sinut, mutta ensin se suututtaa sinut perusteellisesti.

Jeesuksen tärkein opetus on rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Eli toisin päin: jos tarvitset kaiken rakkauden itseesi, ei sitä liikene muille. Tuijotat vain omaan napaasi, etkä näe mitä ympärilläsi tapahtuu. Sinulla on oma näytelmäsi ja teatterisi. Eikä yhtään katsojaa!

Henkisen rauhan ja tasapainon löytäminen opettaa sinua rakastamaan itseäsi ja sitten muita. Sinun ei tarvitse näytellä lavalla vaan voit istua aivan rauhassa katsomossa, kun muiden kuvitellut todellisuudet törmäilevät näyttämöllä.

Juhani Hakala

Espoon kaupunginteatterin kannatusyhdityksen jäenkirje 1/2019

Hyvät Espoon kaupunginteatterin kannatusyhdistyksen jäsenet

Jäsenkortti ja jäsenetu

Oheisena lähetämme vuoden 2019 henkilökohtaisen jäsenkorttisi. Sitä vastaan saat teatterin lipunmyynnistä ostamastasi Espoon Kaupunginteatterin perushintaisesta lipusta 5 euroa alennusta. Alennus on henkilökohtainen ja se pätee kaikkiin teatterin esityksiin.

Tämä jäsenkirje lähetetään postitse kaikille yhdistyksen jäsenille. Niille jäsenille, joiden sähköpostiosoite on jäsenrekisterissämme, lähetetään tämä kirje myös sähköisesti.

Espoon Kaupunginteatterin kevätkauden omat tuotannot Revontulihallissa

Espoon Kaupunginteatterin kevätkausi on rakenteellisesti erilainen kuin ennen. Omia tuotantoja on runsaasti tarjolla. Esitystalous 3:n esitykset jatkuvat 9.2.2019 saakka. Uusia omia tuotantoja on kevätkaudella kolme. Ensimmäisenä esitetään helmikuussa Juhani Nuorvalan säveltämä Andy Warholista kertova ooppera ”Flash Flash”. Teoksen on ohjannut Erik Söderblom. Maaliskuun alussa on vuorossa Petri Tammisen tekstiin perustuva ”Suomen historia”, jonka on dramatisoinut ja ohjannut Erik Söderblom. Maaliskuun lopulla ja huhtikuussa esitetään Juha Hurmeen ohjaama Peter Weissin klassikkoteos ”Marat/Sade” suomenkielellä. Teos on saanut ruotsinkielisen ensi-iltansa Teatteri Universumissa lokakuussa 2018. Lisätietoja näistä esityksistä on teatterin kotisivuilla www.espoonteatteri.fi

Kannatusyhdistys on varannut edulliseen hintaan lippuja näihin omien tuotantojen esityksiin jäsenilleen ja heidän ystävilleen seuraavasti:

” Flash Flash” perjantaina 15.2. 2019 klo 19, lipun hinta 24 euroa/henkilö, maksun viitenumero 882587 , viimeinen varauspäivä 8.2.2019

” Suomen historia” torstaina 14.3.2019 klo 19, lipun hinta 24 euroa/henkilö, maksun viitenumero 882590, viimeinen varauspäivä 28.2.2019

” Marat/Sade” tiistaina 9.4.2019 klo 19. lipun hinta 29 euroa/henkilö, maksun viitenumero 883803, viimeinen varauspäivä 26.3.2019

Varaa lippusi Revontulihallin esityksiin sihteeriltä sähköpostitse laila.suokorte@kolumbus.fi tai puh 040 547 7505. Saatuasi vahvistuksen maksa lippusi yhdistyksen tilille FI12 5724 4220 045856. Käytä esityskohtaista viitenumeroa. Liput jaetaan ennen esitystä teatterin aulassa.

Kannatusyhdistyksen teatteriretket kevätkaudella 2019

” Billy Elliot ” Tampereen Työväenteatterissa 23.2.2019. Kannatusyhdistys tekee retken Tampereen Työväenteatteriin katsomaan ” Billy Elliot” -musikaalia lauantaina 23.2.2019 klo 13. Lähtö on Revontulihallilta klo 10.00. Retken osallistumismaksu on 85 euroa/henkilö. Osallistumismaksu sisältää teatterilipun, edestakaisen matkan ja väliaikatarjoilun. Varaa lippusi 21.1.2019 klo 10 lähtien sähköpostitse laila.suokorte@kolumbus.fi tai puh 040 547 7505. Saatuasi vahvistuksen maksa osallistumismaksu yhdistyksen tilille FI12 5724 4220 045856. Käytä viitenumeroa 880026.

– Turun kaupunginteatteri lauantai 6.4.2019 klo 14.00, ” Näytelmä, joka menee pieleen”, lippuvarauksesta tiedotetaan helmikuun jäsenkirjeessä

– Lahden kaupunginteatteri lauantai 11.5..2019 klo 13.00, ”Ikitie”, lippuvarauksesta tiedotetaan maaliskuun jäsenkirjeessä

Espoon Kaupunginteatterin kannatusyhdistyksen vuosikokous on maanantaina 11.3.2018 klo 18 teatterilla

Merkitse aika kalenteriisi. Vuosikokouskutsu lähetetään helmikuun jäsenkirjeessä. Toimintasuunnitelma ja -kertomus julkaistaan yhdistyksen nettisivuilla www.eskateka.fi helmikuun loppupuolella.

” Teatterin tulevaisuus”- tapahtuma huhtikuussa

Espoon Kaupunginteatteri ja kannatusyhdistys järjestävät ”Teatterin tulevaisuus”- tapahtuman Revontulihallin lämpiössä huhtikuussa. Kutsu tilaisuuteen lähetetään maaliskuun jäsenkirjeessä.

Hyvää teatterivuotta toivottaen

Espoon Kaupunginteatterin kannatusyhdistyksen hallitus

 

Hallituksen kokous 1/19, 14.1.19

Kokouksen aluksi ikävä velvollisuutemme oli todeta sääntöjen perusteella muutama ihminen eronneeksi, koska eivät ole maksaneet jäsenmaksua kahteen vuoteen. Yhdistyksellä ei ole muita tulolähteitä.

Odottelemme arkkitehtuurikilpailun tuloksia. Kun talon rakentamisen suunnittelu alkaa, on vielä paljon paimennettavaa. Ennen viime vuotta teatteri ei päässyt mukaan omien tilojensa valmisteluun. Myös Länsiväylä suhtautui kielteisesti omaan teatteritaloon. Vaikuttaminen päättäjiin on vienyt valtavasti myös kannatusyhdistyksen energiaa. Meillä on tulossa strategiaseminaari, jossa mietimme uutta tilannetta. Oman teatteritalon rakentamisen tukeminen on sääntöjen mukainen tehtävä, mutta ehkä muut yhdistyksen tavoitteet nousevat nyt enemmän esille, kun talo etenee yhteistyössä kaupungin kanssa – toivottavasti.

Seuraavaksi valmistelimme vuosikokousta. Toimintakertomus- ja suunnitelma alkavat olla kuosissaan. Ne tulevat näille sivuille tutustuttaviksi ennen vuosikokousta. Yhdistyksen hallituksen jäsenten toimikausi on kaksi vuotta ja puolet hallituksesta on erovuorossa kerrallaan.

Kävimme läpi kevätkauden ohjelmaa. Lippuja on varattu Revontulihallin esityksiin ”Flash, Flash”, ”Suomen Historia” ja ”Marat/Sade”. Näytelmät esitellään kansiossa Ajankohtaista/Tulevia tapahtumia. Myös teatterivierailut löytyvät sieltä: Tampereen Työväenteatterin ”Billy, Elliot”, Turun kaupunginteatterin ”Näytelmä joka menee pieleen” ja Lahden kaupunginteatterin ”Ikitie”.

Mietimme myös 35 v juhlaseminaaria jäsenille, mutta siitä myöhemmin. Juhlavuoteen liittyen suunnittelemme yhdistyksen yhdenmukaista graafista ilmettä ja uusimme kotisivujen alustan. Nykyinen alusta on melko jäykkä, ei salli kovasti luovuutta. Kartoitimme myös mahdollisia stipendin saajia.

Muistuttaisin vielä, että yhdistyksen Facebook-sivuille pääsee näiden sivujen etusivulta. Siellä jäsenet voivat esittää vierailutoiveita, kommentoida esityksiä, esittää toivomuksia muuten hallitukselle jne.

Juhani Hakala

Billy Elliot

Kannatusyhdistys tekee retken Tampereen Työväenteatteriin katsomaan ” Billy Elliot” -musikaalia lauantaina 23.2.2019. Lähtö on Revontulihallilta klo 10.00. Retken osallistumismaksu on 85 euroa/henkilö. Osallistumismaksu sisältää teatterilipun, edestakaisen matkan ja väliaikatarjoilun. Varaa lippusi 18.1.2019 klo 10 lähtien sähköpostitse laila.suokorte@kolumbus.fi tai puh 040 547 7505. Saatuasi vahvistuksen maksa osallistumismaksu yhdistyksen tilille FI12 5724 4220 045856. Käytä viitenumeroa 880026.

Ihastuttava Billy Elliot valloittaa Tampereella, tehtaiden kaupungissa. Koskettava ja rakastettu musikaali kertoo kaivoskaupungin pojasta, jolla on unelma.

Lee Hallin kirjoittamaan tarinaan perustuva, palkittu musikaali on valloittanut maailmalla jo 12 vuotta. Tarinaa siivittää Elton Johnin musiikki.

Musikaalin keskeisiin rooleihin valittiin koe-esiintymisen kautta kuusi pirkanmaalaista poikaa ja tanssikoulun tyttöjen rooleihin yli kaksikymmentä pirkanmaalaista tyttöä. Syksyllä 2018 nämä pojat ja tytöt nähdään ammattinäyttämöllä. Ja niin myös kaivosmiehet ja koko kaupunki. Kaikkiaan hurjat 55 henkilöä valtaavat energiallaan, taidoillaan ja sydämellään yhden Suomen suurimmista musikaalinäyttämöistä teatterin historian yhdessä suurimmista tuotannoista.

”Billy Elliot on yksi 2000-luvun menestyneimmistä ja hienoimmista brittiläisistä musikaaleista. Tarina nuoresta Billysta, jonka veri sykkii tanssille, koskettaa ihmisiä monellakin eri tasolla. Se kertoo meille unelmista, toivosta, mahdollisuuksista – sekä peloista, ennakkoluuloista ja asenteista”, sanoo ohjaaja Samuel Harjanne. Hän on ansioitunut ohjaajana paitsi Suomessa myös kansainvälisillä näyttämöillä.

Meillä on teille hieno tarina. Näemme, onnistuuko kaivoskaupungin poika Billy pitämään kiinni omista tavoitteistaan perheensä ja koko kaupungin ennakkoluuloista huolimatta. Tervetuloa kannustamaan Billy kohti unelmaansa!

Näytelmä, joka menee pieleen

Turun kaupunginteatteri lauantai 6.4.2019 klo 14.00, ” Näytelmä, joka menee pieleen”, lippuvarauksesta tiedotetaan helmikuun jäsenkirjeessä

Järisyttävän hauska komedia epäonnisesta ensi-illasta

Harrastajateatteriseurue Turun Työväen Teekkareiden Draamaseura on tunnettu tunaroinnistaan. Tällä kertaa seurue on valmis esittelemään yleisölle pitkään ja hartaasti valmistelemansa brittiläisen murhamysteerin “Murha Havershamin kartanossa”. Esityksen ensi-illassa käynnistyy tapahtumasarja, jossa kaikki, mikä voi mennä pieleen, TODELLAKIN menee. Mutta Draamaseuran neuvokkaat ja urheat amatöörinäyttelijät tekevät kaikkensa, jotta ensi-illasta selvitään kunnialla ­- tai ainakin hengissä.

Näytelmä sai alkunsa Iso-Britanniassa näyttelijäopiskelijoiden pubiin tekemästä hupikomediasta, josta kasvoi kansainvälinen hitti. Se palkittiin Olivier-palkinnolla parhaana uutena näytelmänä vuonna 2015. Turussa tämä teknisesti yllättävä naurupommi räjähtää marraskuussa 2018 Mika Eirtovaaran ohjaamana.

“Teatteriarvio: Näytelmä, joka menee pieleen on englantilaisen farssin, fyysisen komedian ja hyvän näyttelijätyön ylistys – sekä ohjaaja Mika Eirtovaaran napakymppi.” – Turun Sanomat 11.11.2018

Ikitie

Lahden kaupunginteatteri lauantai 11.5..2019 klo 13.00, lippuvarauksesta tiedotetaan maaliskuun jäsenkirjeessä

Huomenna kaikki on paremmin

Kylän miehet vievät pasifisti Jussi Ketolan yöllä kotoaan. Muiluttajien kyyti pitkin ikitietä vie kohti varmaa kuolemaa. Jussi pääsee kuitenkin pakenemaan kaappaajiltaan rajan taakse Neuvosto-Karjalaan, mutta vapauttaan hän ei enää takaisin saa. Jussi lähetetään uuden henkilöllisyyden turvin Hopea-nimiseen amerikansuomalaisten kolhoosiin, utopiayhteisöön, jossa hänen edellytetään hankkivan tietoja mahdollisista kansanvihollisista. Yhteisön tavoitteena on rakentaa parempaa tulevaisuutta siirtokunnalle.

Vuodet vierivät Hopean väen ponnistellessa kohti yhteistä hyvää. Vallanpitäjien intressit kuitenkin vaihtuvat: Stalinin vainot nostavat päätään. Ääriolosuhteissa Jussin mielensitkeys ja humaani idealismi joutuvat koetukselle.

Antti Tuurin menestyskirja Ikitie perustuu tositapahtumiin ja on osa Jussi Ketolan elämästä kertovaa kolmiosaista romaanisarjaa. Se on myös kertomus suomalaisten siirtolaisten kohtalosta myrskyisellä 1930- luvulla, jolloin aatteelliset myllerrykset repivät Eurooppaa moneen suuntaan.

Ikitien ensimmäisestä näyttämösovituksesta vastaa ohjaaja Hanna Kirjavainen.

Flash Flash

” Flash Flash” perjantaina 15.2. 2019 klo 19, lipun hinta 24 euroa/henkilö, maksun viitenumero 882587 , viimeinen varauspäivä 8.2.2019

Varaa lippusi Revontulihallin esityksiin sihteeriltä sähköpostitse laila.suokorte@kolumbus.fi tai puh 040 547 7505. Saatuasi vahvistuksen maksa lippusi yhdistyksen tilille FI12 5724 4220 045856. Käytä esityskohtaista viitenumeroa. Liput jaetaan ennen esitystä teatterin aulassa.

THE TWO DEATHS OF ANDY WARHOL

Juhani Nuorvalan ooppera FLASH FLASH on muotokuva yhdysvaltalaisesta taiteilijasta Andy Warholista, ihmisjoukkojen ympäröimästä yksinäisestä miehestä. Warholin elämään taidemaalarina, elokuvantekijänä, mediapersoonana ja ajattelijana kiteytyy paljon siitä kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta muutoksesta, joka on läntisen kulttuuripiirimme tuorein perintöosa. Tähän muotokuvaan tunkevat USA ja koko länsimainen yhteiskuntamme ja sen moottori – konsumerismi. Mikä Warholin aikana oli räikeää fiktiota, on muuttunut todellisuudeksemme.

FLASH FLASH on hurja sielunmessu, jossa ovat läsnä – kuten Warholin taiteessakin – tyyneys ja kiihkeys, kirkkotaide ja pornografia, roska ja jalokivi. Teos kuvaa aikamme ihmistä, joka flirttailee tuhon ja kuoleman kanssa ja joka alati halajaa suuria efektejä ja helppoutta, tirkistelyä ja halpaa melodraamaa, ostamista, myymistä ja prameita kehyksiä: oopperan maailmaa tai maailmaa oopperana.

Teoksen milloin viekoittelevan melodinen, milloin pop-sykkeinen musiikki saa pulssinsa puheen rytmistä ja intonaatiosta. Nuorvalan käyttämä epätavallinen viritysjärjestelmä, ns. laajennettu puhdasvireisyys, tuo musiikkiin kiinnostavan epätodellisuuden vaikutelman.

Säveltäjä Juhani Nuorvalan ja libretisti Juha Siltasen FLASH FLASH on täysin poikkeuksellinen oopperateos. Se valmistui toistakymmentä vuotta sitten, mutta saa kantaesityksensä vasta nyt. Silti siitä on, esittämättömänäkin, tullut jo myytti. Moni säveltäjä lienee tutkinut Flash Flashin partituuria; yleisön keskuudessa kantaesitystä on kiihkeästi odotettu jo pitkään. Helmikuussa 2019 sen aika on vihdoin tullut.

Musiikkitalon ja Espoon Kaupunginteatterin näyttämöille nousevat Erik Söderblomin ohjauksessa laulutaiturit Tuuli Lindeberg, Varvara Merras-Häyrynen, Martti Anttila, Sampo Haapaniemi ja David Hackston sekä mestaristeppaaja Ari Kauppila. NYKY Ensemblen kapellimestarina toimii Nils Schweckendiek.

 

Vuosikokous

Yhdistyksen vuosikokous pidetään ma 11.3 klo 18 teatterilla. Käsitellään sääntöjen 6 §:n mukaiset asiat(Kannatusyhdistys/Säännöt). Muista mahdollisista käsiteltävistä asioista ilmoitetaan myöhemmin
Toimintakertomus ja -suunnitelma tulevat nettisivuille “Hallitus/Toiminta”-kansioon valmistuttuaan.

Suomen historia

” Suomen historia” torstaina 14.3.2019 klo 19, lipun hinta 24 euroa/henkilö, maksun viitenumero 882590, viimeinen varauspäivä 28.2.2019

Varaa lippusi Revontulihallin esityksiin sihteeriltä sähköpostitse laila.suokorte@kolumbus.fi tai puh 040 547 7505. Saatuasi vahvistuksen maksa lippusi yhdistyksen tilille FI12 5724 4220 045856. Käytä esityskohtaista viitenumeroa. Liput jaetaan ennen esitystä teatterin aulassa.

Suomen historia

Historian kirjoittavat yleensä voittajat, yläviistosta. Nyt pääsevät ääneen ei tekijät, vaan kokijat. Mitä me sieltä ruohonjuurien välistä, risujen lomasta, kantojen takaa, metsän keskeltä puiden välistä näimmekään? Metsän, jonka puita emme metsältä näe, vai oliko se päinvastoin? Suomen historia on Suomen historia, lähikuvana, iholle kirjoitettuna.

Esityksen tekevät Satu, Juha, Heikki, Teemu, Kyllikki, Esko, Elihu, Petri, Ilari, Tommi, Hanna, toinen Heikki, Pertti, Karoliina, Esa, Erik, Auli, Ritva, Marja, Taina ja Pirre (nimien järjestys satunnainen, kuten historiakin). Tekstit kokosi Petri Tamminen, tämä pistämätön ja palkittukin kirjailija, suomalaisuuden kuvaaja.

Vaikka puhe on menneestä, katse on tietenkin tulevassa. Maa on muutoksen tilassa, rajummassa kuin koskaan, vai onko? Eteen näemme yhtä kauas kuin taaksekin, ainakaan ei pidemmälle. Historiaan katsomme, jotta tietäisimme paremmin, mahdollisesti, minne olemme menossa, ja keitä me olemme, me, jotka menossa olemme.

Marat/Sade

” Marat/Sade” tiistaina 9.4.2019 klo 19. lipun hinta 29 euroa/henkilö, maksun viitenumero 883803, viimeinen varauspäivä 26.3.2019

Varaa lippusi Revontulihallin esityksiin sihteeriltä sähköpostitse laila.suokorte@kolumbus.fi tai puh 040 547 7505. Saatuasi vahvistuksen maksa lippusi yhdistyksen tilille FI12 5724 4220 045856. Käytä esityskohtaista viitenumeroa. Liput jaetaan ennen esitystä teatterin aulassa.

KLOCKRIKETEATERN, SIRIUS TEATERN, TEATER MESTOLA

Juha Hurmeen ohjaus Peter Weissin aina ajankohtaisesta klassikkoteoksesta sai ruotsinkielisen ensi-iltansa lokakuussa 2018 Teatteri Universumissa kolmen vapaan teatterin yhteistyönä. Yleisön ja kriitikoiden kiittämä energinen esitys siirtyy Espoon Kaupunginteatterin Revontulihalliin maaliskuussa 2019 ja kiepauttaa samalla esityskielensä ruotsista suomen kielelle.

Näytelmässä eletään Ranskan vallankumouksen jälkeisiä kuohuvia vuosia. Keskeiset hahmot ovat jakobiinien vallankumoussankari Jean-Paul Marat ja sadismille nimensä antanut ranskalainen aristokraatti, kiistelty filosofi ja kirjailija markiisi de Sade.

Marat’n ja de Saden kuvitteellisen kohtaamisen järjestävät Charentonin mielisairaalan potilaat; he valmistelevat sairaalan virkistystoiminnan puitteissa näytelmää, jonka aiheena on Marat’n kuolema ja siihen johtaneet historialliset tapahtumat. Näytelmän harjoituksia ohjaa de Sade, joka itsekin on Charentonissa potilaana.

Potilaiden hilpeän puuhastelun lomassa näytelmä tiivistyy Marat’n ja de Saden käymien intensiivisten keskustelujen ympärille. Niiden kautta ajaton teksti käsittelee pirullisen nerokkaasti valtavia kysymyksiä: individualismin ja poliittisen liikehdinnän välistä jännitettä, valtaa ja väkivaltaa. Oman osansa saavat myös pohdinnat demokratian oikeutuksesta ja kansan roolista demokratiassa.

Saksalaisen Peter Weissin (1916-1982) näytelmän ohjaa koko kansan Juha Hurme, teatterimies, kirjailija ja vuoden 2017 Finlandia-voittaja. Hurmeen käsittelyssä Weissin 1960-luvun klassikko nyrjähtää jälleen uuteen, yllättävään vinkkeliin. Yhdessä asiassa Hurme on kuitenkin ehdottoman uskollinen näytelmän alkuperäisversiolle: musiikki näyttelee yhtä esityksen tärkeimmistä rooleista.

”Peter Weissin näytelmä on omalaatuinen, erinomainen, älykäs, hauska ja järkyttävä. Siinä vertaillaan totaalista kontrollia ja täydellistä anarkiaa poliittisina vaihtoehtoina. Mikäs sen mukavampaa! Tekstin ”näytelmä näytelmässä” -kaksoisrakenne on nerokas ja loputtoman riemun aihe: katsojat näkevät näytelmän, jota mielisairaalan potilaat esittävät sairaalan johtajalle. Ammattinäyttelijälle ei voi antaa parempaa haastetta kuin sekopäisen, mahdollisesti psykopaattisen harrastelijanäyttelijän esittäminen. Marat/Sade on sen tason taideteos, että se on aina ajankohtainen.” – Juha Hurme

”Ohjaaja Juha Hurme on tunnettu kyvystään kiteyttää klassikoista esiin kaikkein olennaisin. Weissin näytelmästä hän uuttaa taitavasti esiin ennen muuta näyttelijäntaiteen ja musiikin. Mirva Tarvaisen ja Martin Åkessoninsoitto muistuttaa 1960-luvun klubilta, koukkaa trubaduuriperinteestä ja antaa vallankumouksellisille äänen.” Maria Säkö / HS 22.10.

© 2019 Espoon kaupunginteatterin kannatusyhdistys — Powered by WordPress

Theme by Anders NorenYlös ↑